Jorden kanske överlever solens död

Nu finns hopp om att jordens saga inte är all när solen slocknar. En annan planet har gjort tricket.

Om 5 miljarder år kommer solens bränsle att ta slut, och då blir vår stjärna över hundra gånger större i omfång. Hittills har man trott att jorden då kommer att slukas av den svällande solhettan. Men nu har astronomerna hittat en planet som överlevde sin stjärnas död. Stjärnan, V391 Pegasi, ligger i stjärnbilden Pegasus nästan 4 000 ljusår från oss och liknar vår sol men är dubbelt så gammal, 10 miljarder år. Sedan år 2000 står V391 Pegasi under observation av en internationell grupp astronomer som turas om att kontinuerligt följa stjärnan från olika teleskop på jorden.

Dess ljus pulserar med en period på 3,2 år, vilket tyder på att en planet kretsar runt den och regelbundet skymmer stjärnan. Planeten, som från början var lika långt från sin moderstjärna som vi är från solen, har uppenbarligen överlevt stjärnans ålderskrämpor. Först krympte stjärnan av okänd anledning och då minskade dess gravitationsverkan. Samtidigt blev centrumet tillräckligt tätt och hett för att omvandla stjärnan till en så kallad röd jätte när heliumgasen tändes i en explosiv kärnreaktion. Detta hjälpte planeten att flytta ut till en bana på säkrare håll.

I dag är stjärnan bara en brinnande rest av sitt forna jag. Med tiden blir den allt kallare, men inget dramatiskt väntas hända mer. Och planeten har funnit sig till rätta i sitt liv efter detta.