Montrealavtalet fyller 20 år

Mardrömmen tar form skrev Henning Rodhe, professor i kemisk meteorologi, i Dagens Nyheter för 20 år sedan.

Tillsammans med forskarkollegan Ivar Isaksson varnade han för att ozonhålet som hade observerats över Antarktis kunde dyka upp även över våra huvuden. Om inget görs åt mänskliga utsläpp av freoner, gaser som förstör ozonskiktet runt jorden, skrev forskarna, kommer vi alla att drabbas av solens livshotande UV-strålning.

Men då hade redan första steget tagits mot att stoppa freonerna – i september 1987 skrevs ett avtal under i Montreal. Det blev den första internationella överenskommelsen på miljöområdet, och den förs ofta fram som en lyckad förebild när man diskuterar den globala uppvärmningen. Fast då glömmer man att även ozonfrågan vållade häftiga debatter i närmare 15 år före avtalet, innan forskarna blev ense och politikerna gjorde upp om åtgärderna, som även industrin följde så småningom.

Att byta ut freonerna ter sig i dag enkelt jämfört med att hitta ersättare till de fossila bränslena. För att minska växthuseffekten måste vi byta ut navet i hela vår civilisation.