Två tunga följeslagare

För första gången har ett tungt svart hål med en ännu tyngre stjärnkamrat hittats i vår granngalax.

I den närbelägna galaxen M33, bara tre miljoner ljusår bort i stjärnbilden Triangeln, har amerikanska astronomer funnit ett märkligt och massivt stjärnpar.

Det är i regel mycket svårt att väga stjärnor. Det går bara när de befinner sig i dubbelstjärnsystem där de cirklar kring varandra i en gravitationell dans. I det aktuella stjärnsystemet rör sig stjärnorna i en bana som gör att de regelbundet förmörkar varandra. Det innebär att man noggrant har lyckats bestämma deras massor. Det visar sig då att den mindre av stjärnorna, 16 gånger tyngre än vår sol, inte avger något synligt ljus. Ett sådant objekt måste vara ett svart hål, som har skapats när en stjärna kollapsat i slutet av sitt liv. Tidigare hade man aldrig sett ett så tungt svart hål skapas i en stjärnkollaps.

Det svarta hålets granne är inte mindre spännande. Det handlar om en riktig bamsestjärna som beräknas väga 70 gånger mer än solen. Sådana stjärnor är mycket ovanliga och relativt kortlivade. Att förstå hur dessa märkliga kompanjoner har utvecklats tillsammans blir en tuff uppgift för stjärnforskarna.

Fyndet beskrivs i tidskriften Nature.

Återkoppling: Hur är det möjligt?

I denna Fokus-notis står det om ett par tunga stjärnor som rör sig så att de från jorden sett förmörkar varandra rege