Väderleksrapport från Venus

Rymdsonden Venus Express har analyserat de meteorologiska förhållandena på jordens närmaste granne.

Nu publiceras de första vetenskapliga resultaten från sonden Venus Express som cirklat över vår grannplanet i snart två år. Det handlar mer om meteorologi än klassisk astronomi, eftersom en armada av instrument har detaljstuderat just vindar och väder i Venus tjocka atmosfär.

Den svenske projektledaren Håkan Svedhem, som arbetar vid Europeiska rymdstyrelsen i Nederländerna, presenterar bilden av en planet som ursprungligen var ganska lik den tidiga jorden, men där växthuseffekten förvandlat den till dagens mycket ogästvänliga plats.

Stas Barabash, verksam vid Institutet för rymdfysik i Kiruna, leder den del av undersökningen som visar hur Venus atmosfär påverkas av solvinden. Det visar sig att både väte och syre avdunstar från atmosfären, något som ger viktiga ledtrådar för att förstå vart det ursprungliga vattnet på Venus har tagit vägen. Venus är känsligare för denna effekt eftersom den ligger närmare solen och eftersom planeten saknar ett skyddande magnetfält.

– Forskarna är numera överens om att Venus och jorden började som tvillingar, säger Stas Barabash. Venus kallas växthuseffektens drottning, och allt ursprungligt vatten har dunstat bort från ytan. Vad vi nu behöver förstå är hur mycket vatten som en gång funnits på Venus. Och vi vill förstå om samma sak kan hända här.

Resultaten publiceras i åtta artiklar i tidskriften Nature.