Människan återanvänder C-vitamin

Ny upptäckt förklarar vårt jämförelsevis lilla behov av askorbinsyra.

Till skillnad från nästan alla andra däggdjur — i lite udda sällskap med flygande hundar, marsvin och många apor — kan människan inte göra egen askorbinsyra, det vill säga C-vitamin. Det löser vi genom att äta mat som innehåller C-vitamin. Men forskarna har länge förbryllats över hur lite askorbinsyra vi behöver få i oss, jämfört med den stora mängd som andra djur måste tillverka på egen hand. En get syntetiserar till exempel 200 gånger mer askorbinsyra per kilo kroppsvikt än vi, så kallade C-vitamindefekta arter, måste tillföra via maten.

Nu har en grupp forskare från Frankrike, Schweiz och USA upptäckt att vi utnyttjar ett protein i de röda blodkropparna för att återanvända askorbinsyra. Proteinet heter Glut1 och kan binda till både dehydroaskorbinsyra (DHA), som är en begagnad, oxiderad form av askorbinsyra, samt glukos, som hos arter utan C-vitaminbehov är råmaterial för att tillverka helt ny askorbinsyra. Hos oss C-vitamindefekta arter styrs Glut1 till att nästan uteslutande fånga in DHA, som sedan laddas om till ny askorbinsyra. Forskargruppen har konstaterat att den funktionen är specifik just för arter som inte kan tillverka C-vitamin på egen hand.

– Evolutionen är häpnadsväckande. Genom att utnyttja en funktion i några av kroppens allra vanligaste celler, de röda blodkropparna, kan vi alltså kompensera för den här defekten, kommenterar en av forskarna, Naomi Taylor vid Institut de Génétique Moléculaire de Montpellier, Frankrike.

Studien publiceras i Cell.