Världens mest exakta klocka

Utmanare i lättmetall hotar den regerande mästaren.
Text Johan Falk

Efter ett års kamp har en trimmad version av kvicksilverklockan lyckats försvara sin titel som världens mest exakta klocka. På en lovande andraplats kom utmanaren aluminiumklockan.

I stället för fjädrar eller pendlar använder bägge klockorna atomsvängningar för att hålla ordning på tiden. Men det är först helt nyligen som det har blivit möjligt att använda aluminium i atomklockor, eftersom vibrationerna länge har varit svåra att detektera. Det problemet har forskarna nu löst genom att koppla samman atomerna med beryllium, som är mycket lättare att avläsa.

– En stor fördel med aluminium är att det inte är temperaturkänsligt, medan kvicksilver måste kylas till nära absoluta nollpunkten, säger Till Rosenband, fysiker vid National Institute of Science and Technology (NIST), USA, som ledde försöken.

Men än så länge är kvicksilverklockan 20 procent mer exakt.

– Kvicksilver är ett tyngre grundämne. Därmed rör sig atomerna långsammare och det blir mindre korrektioner för relativistiska effekter, säger Till Rosenband.

Ingen av klockorna skulle dock dra sig mer än högst en sekund på en miljard år. Sådana extremt noggranna tidsmätningar är användbara för att avgöra om så kallade naturkonstanter, till exempel gravitationskraften, ändras.

Forskningen publiceras i Science.

Text Johan Falk