Ljusast i universum

Stjärnexplosion kunde ses med blotta ögat.

Gammablixten som upptäcktes den 19 mars i år var synlig i stjärnbilden Björnvaktaren under några få minuter. Detta slog astronomerna med häpnad, eftersom avståndet till blixten visade sig vara ofantligt.

Ljuset från gammablixten sändes iväg för hela 7,5 miljarder år sedan, då universum var knappt hälften så gammalt som i dag. Att den kunde ses över så stora avstånd innebär att den måste ha varit oerhört ljusstark. Under en kort tid var blixten det ljusaste som hittills observerats i universum.

Gammablixtar härrör från massiva stjärnor som exploderar. Detta explosiva slut gör det alltså möjligt för astronomerna att studera enskilda stjärnor i mycket avlägsna delar av universum under deras sista stund.