Sjöstjärnans larv

Sars sjöstjärna är en av våra snabbast krypande sjöstjärnor. Vi vet ganska lite om den, mest för att den lever på djupare vatten än den vanliga sjöstjärnan och inte är lika vanlig. Sars sjöstjärna behöver hög salthalt och finns därför i Bohuslän, ibland ända ner till Öresund.

Larverna lever fritt i vattenmassan och ser mycket speciella ut. Överst på bilden syns redan den lilla sjöstjärnan som snart ska fortsätta sitt liv som en bottenlevande sjöstjärna. Larvens långa svans, eller slöja, kan antagligen producera fler larver – det vill säga klona sig själv – sedan den första sjöstjärnan fallit till bottnen. Så sker i alla fall hos andra, liknande arter.

Eftersom larven syns bra och simmar dåligt, borde den vara ett enkelt byte för hungriga fiskar. Man kan därför misstänka att den har något slags kemiskt försvar eller någon annan egenskap som håller fiskarna borta.

Sars sjöstjärna är skörare än andra sjöstjärnor och kan krypa ifrån sina egna armar om man fångar den, troligen som ett sätt att klara sig mot angripare. Armarna växer dessutom ut igen. Sars sjöstjärna har fått sitt namn av den svenske biologen baron Magnus Wilhelm von Düben, som omkring år 1840 uppkallade den efter den norske naturalisten Michael Sars.