Hår avslöjar okända grönlänningar

Grönlands tidigare okända äldsta urbefolkning dukade under och ersattes av en ny invandringsvåg.

Tidigare har forskare tänkt sig att de första människorna i Amerika och på Grönland har samma ursprung.

– Men det stämmer inte. Minst ytterligare en befolkningsvåg måste ha kommit västerifrån och vandrat över Nordamerika, säger Anders Götherström, evolutionsbiolog vid Uppsala universitet.

Han ingår i en internationell forskargrupp som har analyserat en hårtuss utgrävd av en dansk arkeolog på västra Grönland för mer än tjugo år sedan. Hårtussen är 3 400-4 500 år gammal och antas komma från en av Grönlands tidigaste urinvånare.

Hårstråna är så väl bevarade att forskarna för första gången kunnat avläsa hela arvsmassan i mitokondrierna – cellernas kraftverk – från en förhistorisk människa. Resultaten visar att håret kommer från en person som inte har några direkta släktband till Amerikas ursprungsbefolkning, eller till moderna eskimåer. Den tidiga grönlänningen är närmare släkt med folkgrupper i Sibirien, enligt en rapport i tidskriften Science. Dagens inuiter, däremot, har sina närmaste släktingar bland Nordamerikas ursprungsbefolkningar.

Anders Götherström och hans medarbetare planerar nu att jämföra arvsmassan från den grönländska hårtussen med material från flera tusen år gamla gravar i östra Sibirien.