Virus som smittar andra virus

För första gången har forskare hittat ett virus som skadar andra virus förmåga att föröka sig.

Ett virus som kallas sputnik är så speciellt att det bildar en ny virusklass. Den nya klassen kallas virofager eller virusätare.

Det som skiljer sputnik från alla andra kända virus är att det stör förökningsprocessen hos ett annat virus. Den egenskapen har lett till spekulationer om att virofager skulle kunna användas för att bekämpa sjukdomsalstrande virus.

Men Eugene Koonin, molekylärbiolog vid National Center for Biotechnology Information i USA och en av forskarna som studerat sputnik, är avvaktande.

– Vi vet ännu ytterst lite om hur sputnik påverkar andra virus, säger han.

Sputnikviruset upp­täcktes när forskare analyserade vatten från ett franskt kyltorn. I vattnet fanns amöbor, som var infekterade med två olika virus. Det ena var sputnikviruset som vid närmare undersökning visade sig parasitera på reproduktionsapparaten hos ett större virus.

Att virus utnyttjar det biologiska maskineriet hos andra virus för att föröka sig är ett känt fenomen. Men hittills är sputnik det enda kända viruset som samtidigt skadar det andra viruset, enligt en rapport i tidskriften Nature.