Tobaksblomman lockar och skrämmer

Först väldoft, sedan en lagom dos gift. Det är tobaksblommans recept för att få pollinerare att sköta sitt jobb.

Tobaksplantan lockar till sig kolibrier och insekter med vackra vita blommor och väldoft. Men om plantan ska få maximalt utbyte av pollinatörerna bör de inte stanna för länge.

Nu har forskare vid Max-Planck-Institut für chemische Ökologie i Jena, Tyskland, kartlagt hur plantan dirigerar sina besökare. Forskarna genförändrade tobaksplantor så att de antingen saknade ett viktigt doftämne (bensylaceton), ett gift (nikotin), eller båda.

Resultaten visar att doftämnet lockar till sig pollinatörer och att det illasmakande nikotinet ser till att gästerna försvinner innan de hunnit sörpla i sig för mycket nektar.