Utslagen blåsa gör blad till rot

Processer i cellmembranet avgör hur växterna bildar rötter.

Ingen vet hur växter lyckas slå rot åt rätt håll, det vill säga nedåt. Därför väckte det stor uppmärksamhet när en internationell forskargrupp med centrum i belgiska Universiteit Gent nyligen lyckades lura växten backtrav, Arabidopsis thaliana, att utveckla rottrådar där det normalt växer blad. Missbildningen bevisar nämligen att forskarna har upptäckt och lyckats blockera en central mekanism som reglerar hur tillväxthormonet auxin fördelas i växten, vilket i sin tur spelar en viktig roll för rotbildningen.

Auxin bildas i växtens unga blad och skott och transporteras sedan nedåt genom inverkan av så kallade PIN-proteiner som ligger inbäddade i växtcellernas underdel, i cellmembranet.

Genom att märka PIN-proteiner med självlysande markörer kunde forskarna följa hur dessa vägvisarproteiner hamnar i rätt ände av cellmembranet. De såg då att PIN-proteinerna först fördelas jämnt över hela membranet. Sedan kapslas de in i särskilda membranblåsor som lämnar och sedan på nytt återvänder till membranet – fast då endast i den nedre delen av cellen.

När forskarna med hjälp av genteknik hämmade cellernas förmåga att bilda blåsor förblev PIN-proteinerna jämnt fördelade över hela cellmembranet. Det fick backtraven att tappa orienteringen och bilda rötter där det normalt växer blad.

Den här komplicerade mekanismen kan göra det möjligt för växter att snabbt reagera på ett förändrat läge, resonerar forskarna, som hoppas att kunskapen i framtiden ska kunna tillämpas inom växtförädling.

Studien publiceras i Nature.