Obamaeffekt på rasfördomar

Barack Obama gjorde inte bara en historisk kampanj. Han minskade också rasfördomarna, enligt amerikanska forskare.
**Positivt exempel.** Barack Obama påverkade omedvetna fördomar hos collegestudenterna.
Bild: Pete Souza

Den gångna hösten noterade amerikanska forskare en ordentlig nedgång i rasfördomar i sina studier. Forskarna undersöker omedvetna attityder till svarta personer med så kallade IAT-test (se Test skvallrar om dolda fördomar, F&F 3/07).

Experimenten gjordes dels under de demokratiska primärvalen under våren 2008, dels mellan nomineringen av Barack Obama som demokraternas presidentkandidat i augusti och presidentvalet i november. Gruppen bestod av 300 icke-svarta collegestudenter. I den senare experimentomgången visade 51 procent att de automatiskt föredrog vita människor mot 80 procent i tidigare omgångar. Resten hade inga preferenser eller föredrog svarta.

För att ta reda på om det verkligen var presidentkandidatens exponering som låg bakom förändringen frågade forskarna deltagarna vad de tänker på när de hör ordet afrikanskamerikan och vad de tror andra tänker på i samma läge. Deltagarna fick rangordna en mängd olika svar. Nästan en fjärdedel tog upp Barack Obama.

– Det visar att han har genomsyrat folks medvetande så till den grad att han var mentalt mycket tillgänglig för dem, säger Ashby Plant, professor i psykologi vid Florida State University. Vi har därmed kunnat visa att tillgången på positiva exempel är kopplat till graden av omedvetna fördomar.