Utropstecken i himlen
Bild:
HST

Utropstecken i himlen

Nu firar rymdteleskopet Hubble sin 19:e födelse­dag med en bild av en säregen grupp galaxer.

Galaxhopen som Hubble­teleskopet här avbildar kallas Arp 194, efter Halton Arp, en omstridd astronom som fann och studerade ett flertal ovanliga galaxhopar i rymden.

I fotots övre del syns flera galaxer smälta samman, omgivna av ett fyrverkeri av stjärnor, gas och rymdstoft som sträcker sig i 100 000 ljusår ut över rymden.

Det blå strecket som pekar neråt ser ut att koppla ihop en tredje galax med fyrverkerierna ovan. Men i själva verket ligger den nedersta galaxen långt bort i bakgrunden. Det blå bandet är en utsträckt spiralarm från en av galaxerna. Den är fylld med unga stjärnor som lyser i blåaktig ton.

Rymdteleskopet Hubble har sedan det sköts upp i april 1990 skickat över en halv miljon bilder till jorden, på över 29 000 olika rymdobjekt. Det åldrande instrumentet kommer att ersättas med det nya Webb-teleskopet år 2013.

Hubble fyller 15 år

Rymdteleskopet Hubble är än i dag ett av astronomernas favoritinstrument.

2005-06-01

100 000 varv runt jorden

Rymdteleskopet Hubble firar med en färgbild av vår granne - Stora magellanska molnet.

2008-10-01

Det våras för Neptunus

Neptunus södra halvklot blir bara varmare och varmare.

2003-09-01