Giftödla. Komodo­varanen kan bli drygt 3 meter lång och väga uppåt 150 kilo. I käkarna finns giftkörtlar.

Chris Kegelman

Komodovaranens bett är giftigt

Varanens gift kommer inte från bakterier i dess saliv, utan från giftkörtlar, visar ny forskning.

Världens största nu levande ödla – komodovaranen – är känd för att skära djupa köttsår i sitt byte med sylvassa tänder. Men inte nog med det. Mellan ödlans tänder har forskarna nu hittat öppningar som släpper ut ett giftigt sekret i såret. Det rapporterar en grupp zoologer som obducerat ett varankadaver vid Singapore Zoo.

Forskarna avfärdar tidigare teorier om att komodovaranens saliv skulle innehålla giftiga bakterier. I stället är det giftkörtlar i käkarna som gör bettet så dödligt. Giftet är en blandning av proteiner, som hindrar blodet från att levra sig och sänker blodtrycket så att offret svimmar, enligt en rapport i tidskriften PNAS.