Nu startar LHC igen

Den stora kollideraren LHC på Cern får nöja sig med halv styrka när den sätter i gång på nytt i november.

2009-10-06

En försiktig start väntar i november för LHC, världens kraftigaste partikelkross utanför Genève. Av de 14 teraelektronvolt (TeV) i kollisionsenergi som planerats kommer LHC att först nå hälften och mot slutet av år 2010 sträva mot 10 TeV. Efter det stängs anläggningen av för att förbereda sig för toppenergin.

Acceleratorn stoppades i fjol innan den ens hunnit köra i gång på riktigt. Den drabbades av fel i de supraledande magneter som ska leda protoner i en 27 kilometer lång tunnel mot en krock i hastigheter nära ljusets.

Ur kollisionen hoppas forskarna fiska upp spår av Higgsbosonen, en hypotetisk partikel som tros ha tilldelat andra elementarpartiklar deras massa. Hittar man den bekräftas också partikelfysikens så kallade standardmodell för all materia och tre av naturens fyra grundkrafter.

Men det lär dröja. Under tiden får forskarstudenterna skriva sina avhandlingar i experimentell fysik utan riktiga mätdata. De som trots allt krävs på äkta mätningar, får flytta till världens näst största partikelkolliderare vid Fermilab utanför Chicago, rapporterar tidskriften Nature.