Fågelmatning skapar nya arter

Den mellaneuropeiska svarthättan är på väg att bli två arter på grund av fågelmatande britter.

Tio procent av de svarthättor som häckar i Tyskland och Österrike väljer att övervintra i brittiska trädgårdar i stället för att flyga söderut till Spanien. Frön och säd på britternas fågelbord har varit ett alternativ för dessa tättingar i femtio år.

Flytten västerut beror på en mutation som har gjort att fåglarna orienterar fel. Men genom en lycklig slump har deras kortare flytt i fel riktning tagit dem till ett mildare klimat som erbjuder rikligt med vintermat.

Nu skriver tyska forskare i Current Biology att man här på ett tidigt stadium kan se hur arter bildas. Trots att fåglarna häckar i samma område på sommaren, har de delat upp sig i två olika populationer.

De matade fåglarna kommer tillbaka till häckningsplatserna i genomsnitt tio dagar tidigare än Medelhavsflyttarna, eftersom avståndet är kortare från de brittiska öarna. De parar sig därför oftare med fåglar som har samma vinterviste, och utseendet hos de två populationerna har nu börjat skilja sig åt.

De trädgårdsmatade svarthättorna har rundare vingar och smalare näbbar. De som flyttar söderut har i stället spetsiga vingar lämpade för att snabbt flyga den långa sträckan, och bredare näbbar som är anpassade för att kunna svälja oliver och andra spanska frukter.

– Det är intressant att utseendet har anpassats till olika levnadsförhållanden, men det är inte visat om skillnaden verkligen är genetisk än. Det kan bero på vad fåglarna har ätit och hur de har levt, säger Staffan Bensch, professor i zooekologi vid Lunds universitet.