Tjuvfiskade hajfenor spåras med kriminalteknik

Skyddade hajfenor. Med dnaanalys går det att lista ut var hajarna har fångats.

Bild:
Anne Cecile Guthmann

Tjuvfiskade hajfenor spåras med kriminalteknik

Rättsmedicinska metoder har blivit ett viktigt verktyg för att bevara utrotningshotade arter.

Genom att analysera dna har amerikanska och brasilianska forskare lyckats ursprungsbestämma hammarhajfenor sålda i Hong Kong. En femtedel av hajfenorna visade sig komma från hotade bestånd i västra Atlanten. Hammarhajar är rödlistade enligt Internationella naturvårdsunionen, IUCN.

Hejfenor används till soppa och hälsoprodukter, och efterfrågan är stor. Forskarna uppskattar att mellan 25 och 70 miljoner hajar dödas varje år, och den internationella handeln slår hårt mot många hajbestånd.

– Om man kan identifiera varifrån hajarna kommer kan man göra riktade kontrollinsatser för att motverka brottlighet. Trots att det finns fredade havsområden som på papperet ska skydda hotade arter, är det svårt att komma åt det illegala fisket, säger Inger Näslund, fiskeexpert på Världsnaturfonden, WWF.