Vår närmaste galax är kannibal

Kannibalgalaxen Centaurus A. Överst i synligt ljus, under i infrarött ljus.

Bild:
ESO/Y.Beletsky

Vår närmaste galax är kannibal

Nya mätningar avslöjar slukade stjärnor.

Med hjälp av ett specialbyggt instrument som ser i infrarött har astronomer vid Europeiska sydobservatoriet i Chile lyckas kika in bakom moln av gas och stoft i den elliptiska jättegalaxen Centaurus A. Där i galaxens inre uppenbarar sig ett hopsnurrat pärlband av stjärnor. Förmodligen formades stjärnorna ur rester av en mindre spiralgalax som Centaurus A slukade någon gång för mellan 200 och 700 miljoner år sedan.

Centaurus A är en av våra närmaste grannar, bara 11 miljoner ljusår bort, och ett av de mest studerade objekten på södra himlavalvet. Dess lyster kommer bland annat från stoftet som ligger kvar i mitten sedan den senaste munsbiten försvann.

Att galaxer flyter ihop med varandra är inte ovanligt, utan är den bästa förklaringen till att rymdens gigantiska stjärnsystem uppstår.