Fysiker härmar fjärilsvingens yta
  1. Papilio blumeis vinge skimrar i blågrönt. 2. På nära håll syns den gropiga strukturen hos vingens fjäll. 3. Forskarnas imiterade yta har liknande håligheter.
Mathias Kolle/University Of Cambridge

Fysiker härmar fjärilsvingens yta

I ljuset skimrar en fjärilsvinge i olika färger. Det beror på att vingens fjäll byggs upp av lager av kitin och luft, en yta som reflekterar ljus av olika våglängder. Nu har fysiker lyckats återskapa strukturen hos den blågrönvingade fjärilen Papilio blumei, genom att sätta samman elva lager av metallatomerna titan och aluminium. Då formas en yta som påminner om insidan på en äggkartong och liknar fjärilsvingens fjäll som dessa ser ut i svepelektronmikroskop.

Tekniken kan i framtiden användas inom säkerhetsområdet. Genom att skapa optiska signaturer på sedlar, kreditkort eller andra värdehandlingar kan de skyddas mot att förfalskas.

Nanohantverkarna