Ladda batterierna med en språngmarsch

Alstrar ström. Nanofibrer kan omvandla mekanisk energi till elektrisk.

Bild:
Chieh Chang/Uc Berkeley

Ladda batterierna med en språngmarsch

Publicerad:

2010-08-10

Har telefonens batteri laddat ur? Bara att gå eller springa en bit. Så enkelt kan det komma att bli. När mikroskopiska fibertrådar invävda i kläder böjs, dras ut eller trycks ihop så omvandlas den mekaniska rörelsen till elektricitet genom en så kallad piezoelektrisk effekt.

Tråden syns knappt med blotta ögat – den är 100 gånger tunnare än ett hårstrå, bara 500 nanometer i diameter. En miljon sådana trådar krävs för att mata en musikspelare som iPod, men trådbunten blir ändå inte tjockare än ett sandkorn, enligt forskare vid University of California, Berkeley.

De har utvecklat en speciell teknik för att tillverka långa nanotrådar av ett organiskt plastmaterial kallat PVDF, polyvinyldifluorid. Materialet används i dag i rör, slangar, fiskelinor och mycket annat och är relativt billigt. Det ger hopp om att nanotrådarna kan göras kommersiellt tillgängliga och inte bara stanna i laboratoriet.