Njutningens psykologi

Publicerad
Mat, dryck, sex, mode, musik, konst, litteratur, natur och mycket annat gör oss glada och tillfredsställda. Men vari ligger mer exakt källan till att vi kan njuta av allt detta? En hel del springer ur människans förmåga att läsa in betydelser och värderingar i allt vi möter, något som författaren Paul Bloom förklarar som en biprodukt av vår biologiska evolution. Vi tillskriver allt – både levande och dött, äkta eller fantiserat – ett innehåll, en essens, och det är vår mentala föreställning om det som ger oss det välbehag vi upplever. Däri ligger också vårt behov av det autentiska, medan fejk inte gör någon glad. Samtidigt är vi lättlurade, av reklam, till exempel. Författaren, amerikansk psykologiprofessor vid Yale University, har länge intresserat sig för våra vardagsuppfattningar. Han står långt ifrån den på senare tiden omfattande litteraturen om att söka lycka – här handlar det om vad det innebär att vara människa, och att läsa Bloom ger faktiskt den njutning han söker beskriva.

How pleasure works

Bloom, Paul
W.W. Norton & Co.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor