Dödsmeteoriten hade sällskap

Minst två nedslag, om inte fler, orsakade dinosauriernas utdöende.
**Bombardemang**. Antagligen träffades jorden av flera asteroidnedslag vid tiden för dinosauriernas utdöende för 65 miljoner år sedan.
Bild: David A. Hardy/SPL

För 65 miljoner år sedan sopades jordens yta ren, inte bara på dinosaurier. Tre av fyra växt- och djurarter försvann. Sedan 1980-talet har förklaringen varit att en enorm asteroid låg bakom förstörelsen. Den slog ner vid Yucatans kust i Mexiko och lämnade efter sig Chicxulubkratern, 180 kilometer i diameter. Ungefär samtidigt bildades den 24 kilometer stora Boltyshkratern i Ukraina.

Nu har brittiska forskare studerat fossila ormbunkar i den ukrainska kratern och visar att växterna kom till liv igen två gånger: en gång efter nedslaget i Chicxulub och en gång ett par tusen år tidigare.

Det kan knappast ha varit fragment av samma rymdsten som träffade jorden med flera tusen års mellanrum. Det var nog två olika rymdbumlingar – och var det två så kan det ha varit ännu fler.

Stenarna kan inte ha hamnat i jordens närhet av en slump. Snarare hände något som skakade om asteroidbältet bortom planeten Mars bana, vilket fick flera asteroider att rusa mot vår planet. Men vad det kan ha varit vet man inte.