Gåtfullt ursprung kan vara löst

Månen Phobos är så lätt och porös att den borde ha splittrats i småbitar om den skulle ha fångats in av Mars gravitation.

ESA

Gåtfullt ursprung kan vara löst

Månen Phobos föddes av sin moderplanet Mars, enligt nya mätningar.

Inuti den potatisliknande månen Phobos finns samma typ av mineral som i planeten Mars, kring vilken den kretsar. Det framgår av nya, mycket noggranna mätningar som den europeiska rymdsonden Mars express har gjort. Upptäckten ger stöd åt teorin att Phobos har slagits loss från sin moderplanet efter en kollision med en stor rymdsten, en asteroid.

En vanlig teori är annars att Phobos själv ursprungligen är en asteroid, som fångats in av Mars gravitation. Men de nya mätningarna visar inga spår efter det slags kolhaltiga mineral som är typiskt för asteroider. Dessutom är Phobos lätt och porös som en tvättsvamp. En så klent byggd asteroid skulle knappast klara av att fångas in utan att splittras i småbitar.