

Krockkudde för gående
Bättre utformade bilar kan minska gångtrafikanternas skador dramatiskt vid en kollision. Ett förslag är en yttre krockkudde.
Publicerad:
Att huvudet eller bröstet slås mot vindrutan är en mycket vanlig anledning till att fotgängare skadas allvarligt när de blir påkörda av bilar. Det har Rikard Fredriksson, forskningsingenjör vid Autoliv och doktorand vid Institutionen för folkhälsovetenskap, Karolinska institutet, kommit fram till genom att analysera 1030 olyckor. Han anser att antalet allvarliga skador kan minska med över 70 procent om man konstruerar bättre fungerande krockzoner på nya bilar. Många bilar har redan särskilt utformade stötfångare som ska minska risken för svåra benskador. Men just när det gäller vindrutans design finns det mycket kvar att göra, menar han.
– Det innebär stora utmaningar eftersom vindrutan också måste klara en kollision med till exempel en älg. Ett tänkbart förslag är därför att utveckla en speciell krockkudde som blåses upp på utsidan av rutan för att skydda fotgängaren.
Du har just läst en text ur nummer 8/2010 av tidskriften Forskning & Framsteg. Vill du läsa mer? Prenumerera här!
Forskning & Framsteg berättar om fackgranskade forskningsresultat och om pågående forskning. Våra texter ska vara balanserade och trovärdiga, och sätta forskningsresultaten i sitt sammanhang för att göra dem begripliga. Forskning & Framsteg har rapporterat om vetenskap sedan 1966.
Prenumerera på Forskning & Framsteg!
Tidskriften med faktakollade och ögonöppnande reportage och vetenskapsnyheter utkommer med 10 nummer per år.