Nanokontakt får spinntroniken att krympa

Svenska forskare har visat att vanlig likström kan skapa spinnvågor i magnetiska material. Upptäckten kan leda till en helt ny typ av elektronik.

Den kvantfysiska egenskapen spinn gör att varje atom i ett magnetiskt material uppför sig som en liten kompassnål. Atomerna ligger packade i ett rutmönster, riktade åt samma håll. Om man petar på en av atomerna börjar den att svänga fram och tillbaka för att till slut rikta in sig längs magnetfältet. Svängningen påverkar närliggande atomer, och en vågrörelse – en spinnvåg – sprider sig genom materialet.

Hittills har det bara varit möjligt att skapa spinnvågor med hjälp av stora antenner. Men nu har forskare vid Göteborgs universitet och Kungliga tekniska högskolan i Stockholm som första grupp i världen visat att det går minst lika bra med likström genom en nanometerstor kontakt.

– Det har funnits teorier om det här i tio år, och nu har vi visat att det stämmer, säger Johan Åkerman, professor i spinntronik vid Göteborgs universitet.

Forskarna ser upptäckten som ett startskott för att börja utveckla nanokomponenter baserade på spinnvågor i stället för på elektriska laddningar. Lyckas de skulle till exempel mikrovågskomponenter i mobiltelefoner och trådlösa nätverk kunna bli oerhört mycket mindre och billigare.