Skruvat ljus ska avslöja Vintergatans svarta hål

Sagittarius A. Ett nytt test med skruvade radiostrålar ska avslöja det roterande svarta hålet i Vintergatans centrum.

Chandra Observatory

Skruvat ljus ska avslöja Vintergatans svarta hål

Svenska forskare testar Einsteins relativitetsteori genom att studera hur ljusvågor påverkas i närheten av ett svart hål.

2011-04-16

Roterande svarta hål sveper med sig både rum och tid i sin närhet. Om Einsteins allmänna relativitetsteori stämmer bör även fotoner påverkas av den strålning som skapas i den extrema miljön kring de svarta hålen. Fotonerna får då speciella, roterande egenskaper som går att upptäcka med radioteleskop på jorden. Det hävdar en internationell grupp forskare där svensken Bo Thidé vid Institutet för rymdfysik i Uppsala ingår.

För att testa sin hypotes vill gruppen använda det amerikanska radioteleskopet Very large array i New Mexico. Antennerna ska vändas mot Sagittarius A*, det svarta hålet i Vintergatans mitt, som enligt vissa teorier har en rotation.

– Om Einsteins teori visar sig vara korrekt kan vi troligen inte bara bekräfta att Sagittarius A* faktiskt är ett roterande svart hål, utan också bestämma dess rotationshastighet, säger Bo Thidé.