Gröna alger ska sortera kärnavfall

Användbar. Algen Closterium monifilerum skiljer farligt strontium från kalcium.

Gröna alger ska sortera kärnavfall

Publicerad:

2011-06-05

Den vanligt förekommande sötvattensalgen Closterium moniliferum har den ovanliga förmågan att kunna skilja strontium från kalcium i vatten. Algen bildar strontiumkristaller som den stänger in i sina vakuoler, ett slags behållare inne i cellerna där farliga ämnen kan isoleras.

Nu hoppas forskare vid amerikanska Northwestern university, Illinois, att algen ska kunna rensa bort den radioaktiva isotopen strontium-90 från utbränt kärnbränsle. Att med algernas hjälp separera strontium-90 från ofarligt kalcium – som utgör en stor del av det använda kärnbränslet – skulle kunna minska mängden avfall och underlätta förvaringen.

Strontium-90 är ovanligt farligt för levande organismer just för att det liknar kalcium. Därför kan det radioaktiva ämnet lätt tas upp i mjölk, benmärg, blod och annan cellvävnad och förorsaka cancer.