Världsunik operation – flicka räddades med odlade blodkärl

Läkare i Göteborg skapade ett nytt blodkärl med hjälp av stamceller och stödjevävnad.
**Odlad räddning**. Den tioåriga flickans celler växer och frodas i stödjevävnaden från donatorns blodkärl.
Bild: Sahlgrenska akademin

– Hon mår bra, vi är helt nöjda, säger Michael Olausson, kirurg och professor vid Sahlgrenska akademin i Göteborg.

Flickan hade en propp i ett kärl som för blod från tarmarna till levern. I värsta fall kan en sådan propp orsaka en livsfarlig inre blödning.Michael Olausson och hans medarbetare tog ett blodkärl från en avliden donator och rensade bort donatorns celler och arvsmassa. Kvar blev ett skelett av stödjevävnad som de ympade med stamceller från flickans benmärg.

Efter en knapp månads odling i näringslösningar hade flickans stamceller brett ut sig över stödjevävnaden och bildat ett fungerande blodkärl, som kirurgerna kunde operera in.

– Hennes kropp uppfattar vävnaden som kroppsegen, så hon behöver inte ta några mediciner mot avstötning, säger Michael Olausson.

I liknande fall har kirurger tidigare använt kärl från patientens egen kropp, ofta navelvenen som inte fyller någon funktion. Men flickans navelven gick inte att använda och därför fick hon den odlade venen. Operationen är den första i sitt slag, enligt forskarna i Göteborg.

Nu arbetar de vidare med att framställa artärer på samma sätt, som de hoppas ska kunna användas vid bland annat kranskärlsoperationer i hjärtat.

Ännu längre in i framtiden tänker sig forskarna att hela organ, till exempel en njure, från en donator kan få nya celler så att organet tas emot som kroppseget. I teorin skulle metoden också kunna fungera om organet kommer från ett djur eftersom den levande vävnaden ersätts av mottagarens stamceller.