Annons
Annons

Nobelpristagare nobbar traditionell undervisning

Lär sig. Att försöka lösa problem ger bättre kunskaper än traditionell katederundervisning.

Bild: 
Håkan Lindgren / Scanpix

Nobelpristagare nobbar traditionell undervisning

Publicerad:

2011-07-07

Carl Wieman, Nobelpristagare i fysik och engagerad universitetslärare, ville visa att modern undervisning fungerar. Han delade upp sina fysikstudenter i två grupper. Den ena gruppen fick lösa problem i små grupper, och när fel uppstod redde de ut missförstånden under ledning av klassläraren. Den andra gruppen fick traditionell katederundervisning.

Den grupp som tränats i aktiv problemlösning fick sedan mer än dubbelt så många rätt på ett fysikprov, jämfört med den traditionellt undervisade gruppen. De blev också mer engagerade i fortsatta studier och önskade fortsätta på samma vis resten av sin studietid.

– Detta är något vi länge vetat men förbisett, kommenterar Wieman sina resultat.

Forskning & Framsteg berättar om fackgranskade forskningsresultat och om pågående forskning. Våra texter ska vara balanserade och trovärdiga, och sätta forskningsresultaten i sitt sammanhang för att göra dem begripliga. Forskning & Framsteg har rapporterat om vetenskap sedan 1966.

Anmäl dig till vårt kostnadsfria veckobrev med ett urval av de senaste nyheterna.

.