Död stjärna skaffar nytt bränsle

Supernovan 1987A, avbildad med rymdteleskopet Hubble.

Bild:
Nasa

Död stjärna skaffar nytt bränsle

Supernovan 1987A har börjat lysa starkare igen.

Publicerad:

2011-09-06

I februari 1987 exploderade en tung stjärna i Stora magellanska molnet. Svenska forskare har sedan dess följt supernovan – den närmast belägna på 400 år.

– Fram till 2001 avtog ljusstyrkan hos supernovan, men så började den öka igen. Det innebär att en ny ljuskälla måste ha bildats, säger Josefin Larsson, astronom från Stockholms universitet som deltog i studien. Denna nya källa till ljusstrålarna har sitt urprung i chockvågor från en gasring som omger det som återstår av supernovan. Ringen består av gas som stjärnan skickade i väg långt före utbrottet. När nu supernovamaterialet från explosionen har nått gasringen, alstras röntgenljus i krocken. Det kastas i sin tur tillbaka mot den kompakta stjärnresten, som börjar lysa med synligt ljus.