Jorden omges av antimateria

A) Inre strålningsbälte B) Yttre strålningsbälte C) 350–600 km över jordytan upptäckte rymdfarkosten Pamela antiprotoner.

Johan Jarnestad

Jorden omges av antimateria

Satelliten Pamela har upptäckt ett tunt bälte av antiprotoner runt vår planet.

2011-10-03

– Det har sedan länge spekulerats om att antimateria skulle finnas i vår närhet. Men det är först nu som rymdsatelliten Pamela faktiskt har funnit den, säger Mark Pearce vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm, som deltar i experimentet.

Pamelas uppdrag är att följa kosmisk strålning, partiklar med ursprung i våldsamma utbrott långt ute i rymden. När de krockar med jordens atmosfär uppstår kedjereaktioner som bland annat producerar antiprotoner.

Vanligen försvinner antiprotonerna med en liten ljusblixt när de möter protoner. Men en del av dem kommer alltså undan förintelsen och finns kvar några hundra kilometer utanför jorden.