Han blir växthusgasernas fotograf

En värmekamera av en typ som brukar spana mot stjärnor och slagfält ska nu avbilda växthusgaser.
Magnus Gålfalk.
Bild: Ylva Sundgren
Magnus Gålfalk var tretton år gammal när han för första gången tittade på natthimlen genom ett teleskop. – Jag såg Plejaderna och sedan var jag fast, säger han. Intresset för astronomi ledde med tiden till en doktorsexamen vid Stockholms universitet. Magnus Gålfalk skrev en avhandling om unga stjärnor, som han fotograferade med avancerade värmekameror. Nu planerar han att rikta ett liknande instrument mot landbacken för att fotografera flöden av starka växthusgaser som metan och lustgas. Det skulle kunna ge en bättre bild av vad jordbruk, städer och andra naturtyper betyder för växthuseffekten. Den amerikanska militären använder i dag liknande teknik för att upptäcka kemiska stridsgaser på slagfält. – Som astronom är jag lite av en udda fågel bland mina kolleger, säger Magnus Gålfalk, numera miljöforskare vid Linköpings universitet. Men erfarenheterna av värmekameror kommer väl till pass. Nyligen har Magnus Gålfalk och hans medarbetare fått 8,5 miljoner kronor för att köpa och testa ett avancerat instrument. Kameran kommer att väga drygt 40 kilo och ska enligt planerna vara färdigbyggd under nästa år. Redan nu använder de en enklare värmekamera i andra projekt.

Magnus Gålfalk

Född År 1973 i Stockholm.

Familj Sambo och en dotter som är två år.

Fritidsintressen Spela trummor, titta på stjärnor och fotografera.

Klimat-smart Har minskat sin egen klimatpåverkan genom att nästan bli vegetarian.