Känseln tar extra plats i hjärnan hos döva

Ett särskilt sinne för känsel gör att döva människor kan uppleva illusionen av en dubbelblixt – som är osynlig för hörande.
**Inkopplad**. En speciell mask levererar både ljusblixtar och luftpuffar i ansiktet. Utrustningen kan framkalla en illusion som bara fungerar på döva.
Bild: University of Oregon

Hos en människa som är döv från födseln börjar områden som i vanliga fall reagerar på ljud att arbeta med andra sinnesintryck. Men inte nog med det. Samtidigt som hjärnans kopplingsschema förändras får döva personer också ett nytt sätt att väva samman information från hudens känsel och ögonen. Allt enligt hjärnforskare vid University of Oregon i USA.

Forskarna experimenterade med den så kallade dubbelblixtillusionen: en person som ser en ljusblixt och samtidigt hör två korta ljudsignaler kan uppleva blixten som två blixtar. Forskarna anpassade illusionen till döva genom att ersätta ljudsignalerna med luftpuffar i ansiktet, och studerade både hörande och döva i en hjärnkamera.

Det visade sig att illusionen fungerar enbart på döva. Ju starkare deras primära hörselbark reagerar på känselintryck, desto tydligare blir illusionen.

Forskarna hoppas att de nya kunskaperna om förändrade kopplingar i hjärnan ska bidra till att cochleaimplantat – en inopererad hörapparat kopplad direkt till hörselnerven – fungerar bättre. Dessutom tänker de sig att ett extra starkt samband mellan syn och känsel hos döva skulle kunna vara en tillgång att utnyttja i undervisningen.