Skadeinsekter ska störas till döds

Marodören. Larv av majsknölfly i aktion.

Bild:
Scott Sinklier / AgStock Images / Corbis / SCANPIX

Skadeinsekter ska störas till döds

Skadeinsekters störda sömn hindrar dem från att angripa skördarna.

Publicerad:

2012-03-13

Insekter som inte hunnit bli fullvuxna under sommaren genomgår ett stadium då utvecklingen och tillväxten avstannar tills förhållandena återigen blir gynnsamma.

En grupp amerikanska och polska forskare har analyserat de hormoner som styr detta stadium hos en grupp fjärilslarver som gör stor skada på sojabönor, ärter, bomull och tobaksplantor.

Forskarna tillverkade syntetiska varianter av insektshormonet och kunde sedan detaljstyra sömnperioderna hos insekterna. De kunde hindra insekterna från att påbörja stadiet, väcka dem under vintern och även se till att de aldrig vaknade. Alla tre scenarierna är dödliga.

Det syntetiska hormonet anses vara ett miljövänligt alternativ

till bekämpningsmedel.Under experimentet injicerade forskarna preparatet i insektslarverna. Förhoppningen är att det ska kunna utvecklas till ett försvar mot skadeangrepp i framtiden.

Upptäckterna rapporterades i tidskriften PNAS.