Bakslag för mörk materia

Stora delar av rymden klarar sig utan okända krafter, enligt nya upptäckter.

Vår galax tycks ha ett mindre behov av mörk materia.
Bild: SWNS / Scanpix

Det saknas mörk materia i vår lilla hörna av galaxen. Den slutsatsen drar en grupp astronomer som har följt rörelserna hos våra grannstjärnor – ingenting tyder på att de påverkas av några osynliga krafter.

Mörk materia är osynlig, men den ger sig till känna genom sin gravitationella påverkan på den synliga materien. Enligt vissa beräkningar är 85 procent av all materia i universum av den okända sorten. Utan den materien skulle galaxerna slitas sönder av centrifugalkraften.

Men det nya resultatet talar emot detta. Astronomerna har följt gamla stjärnor, så kallade röda jättar, i ett område upp till 13 000 ljusår ovanför galaxplanen. Slutsatsen är att gravitationen mellan stjärnorna räcker till för att förklara deras rörelser. Ingen materia saknas.

Det är ett besvärligt resultat, dels för att den mörka materiens verkan har synts i andra sammanhang, dels för att den behövs i modellerna för hur galaxer bildas. Därför tror inte ens upptäckarna själva att den mörka materien kan uteslutas i Vintergatan.

Däremot menar de att den mörka materiens fördelning i galaxen möjligen är något mer komplicerad än man hittills har trott. Kanske klumpar den ihop sig mer än tidigare modeller visat, eller så har den kanske en annorlunda form än den förmodade symmetriskt klotformiga fördelningen runt om Vintergatan.