Pluto används som dubbelstjärna

Månfamilj. De tre minsta månarna kretsar inte bara runt Pluto, utan också runt den största månen, Charon.

Nasa

Pluto används som dubbelstjärna

Himlakroppen som inte längre kallas planet får med sina månar en ny roll som modell för hur planetsystem kring dubbla stjärnor fungerar.

2012-09-07

Plutos måne Charon är hälften så stor som Pluto och fungerar mer som dvärgkompanjon än som måne. De övriga tre månarna – Nix, Hydra och den senast upptäckta och ännu inte döpta minstingen P4 – kretsar runt både Pluto och Charon. På så sätt utgör Pluto och dess följe en relativt närliggande modell för planetsystem kring dubbla stjärnor.

En första sådan planet, som – i likhet med Luke Skywalkers hem i Star Wars – har två solar, upptäcktes förra året av rymdteleskopet Kepler. Enligt astronomernas beräkningar, med Plutosystemet som förebild, bör det rimligen finnas ytterligare planeter där – men längre ut från sina solar än man tidigare har trott.