Äldsta spjutspetsen hittad i Afrika

Människans föregångare började tillverka spjut med en spets av sten redan för en halv miljon år sedan.
Spetsteknologi. Människor i Södra Afrika använde spjutspetsar av sten cirka 200 000 år tidigare än forskare tidigare trott.
Bild: Jayne Wilkins

Konsten att fästa en spets av sten på ett skaft av trä är ett avgörande steg i utvecklingen av vapen. Det har länge funnits belägg för att både neanderthalare och våra egna föregångare hade tillgång till denna spjutspetsteknologi för ungefär 300 000 år sedan.

Men spjut med stenspets ven genom luften redan för en halv miljon år sedan, enligt en grupp forskare som har studerat stenflisor från utgrävningsplatsen Kathu Pan i Sydafrika.

– Det här ändrar synen på tidiga människors förmågor före vår egen arts uppkomst, säger gruppens ledare, antropologen Jayne Wilkins vid University of Toronto, Kanada, i ett pressmeddelande.

Hon tror att spjutspetsarna tillverkades av människor ur arten Homo heidelbergensis, som anses vara både våra och neanderthalarnas föregångare

Symmetriska skador upptill och märken vid basen visar att stenflisorna verkligen har suttit på spjut, enligt Jayne Wilkins och hennes medarbetare. För att försäkra sig om den saken har de bland annat tillverkat egna spjut och kastat dem upprepade gånger på döda antiloper.

Studien är publicerad i [*Science*](http://www.sciencemag.org/lookup/doi/10.1126/science.1227608).