Vår tarmflora är äldre än vi själva

I våra tarmar bor drygt ett kilo bakterier.

Bild:
Istock

Vår tarmflora är äldre än vi själva

Tre olika bakterie­kulturer som lever i människans tarmar har utvecklats hos våra föregångare under miljontals år. Det visar nya analyser av apbajs.

2012-12-04

Bakterierna i våra tarmar kan delas in i tre urskiljbara ekosystem – ungefär som naturen kan delas in i tundra, regnskog och andra vegetationstyper.

Nu har forskare i USA hittat tre snarlika tarmkulturer – så kallade enterotyper – hos vilda schimpanser i nationalparken Gombe Stream i västra Tanzania. Det tyder på att enterotyperna fanns redan när människans och schimpansens gemensamma urmoder levde för ungefär 6 miljoner år sedan, skriver forskarna i tidskriften Nature Communications. Resultaten visar också att apor vid sällsynta tillfällen kan byta enterotyp.

Hos människor påverkar tarmens ekosystem bland annat hur mycket av olika vitaminer som tillverkas i kroppen. Nu försöker flera forskargrupper ta reda på vad tarmens enterotyp betyder för hälsan i övrigt.