Vårt vatten kan vara utomjordiskt

Hur kom det sig att det bildades så mycket vatten på just jorden?

/Sune

Förmodligen kom vattnet till jorden med hjälp av isiga asteroider eller kometer från kallare delar av solsystemet.

Om man tittar på planeten jorden som helhet, är det faktiskt en torr planet. Bara runt en promille, en tiondels procent, av jordens massa är vatten. Det går att jämföra med till exempel månarna runt Jupiter, där nära hälften av massan tros vara vatten, mestadels i form av is. Det som är speciellt med jorden är att vattnet håller sig flytande på planetens yta och täcker mer än två tredjedelar av ytan.

Hur vattnet kom till jorden är fortfarande omdiskuterat. Det har inte bildats här, eftersom vår del av solsystemet, som ligger innanför asteroidbältet, var för varm för att vattenånga skulle kunna kondensera på planetesimalerna (de små himlakroppar som sedan klumpade ihop sig så att jorden och andra planeter bildades). Förmodligen kom vattnet till jorden senare med hjälp av isiga asteroider eller kometer från kallare delar av solsystemet. Man tror att även jordens grannar, Mars och Venus, har fått vatten levererat till sig på detta vis, men på dessa planeter har det mesta av vattnet av olika skäl för­svunnit.

/Alexis Brandeker, docent i astronomi, Stockholms universitet.