Klipskare möss med mänskliga hjärnceller

Mänskliga gliaceller (turkosa) i en mushjärna.

Bild:
Maiken Nedergaard, Steve Goldman / University of Rochester

Klipskare möss med mänskliga hjärnceller

Stödjeceller i den mänskliga hjärnan kan ha bidragit till vår unika förmåga att tänka.

Publicerad:

2013-03-19

Forskare vid University of Rochester i USA sprutade in ett slags mänskliga hjärnceller – så kallade gliaceller – i huvudet på nyfödda möss. De mänskliga cellerna rotade sig i hjärnan, och som vuxna blev mössen ovanligt snabba på att lära sig att reagera på faror och hitta rätt i en labyrint. Dessutom ökade hjärnans förmåga att bilda nya kopplingar.

Gliacellerna stödjer de elektriskt aktiva neuronerna på olika vis. De skiljer sig markant mellan olika arter. En viktig typ av gliaceller hos människan är tjugo gånger större och har fler utskott än hos en mus.

Människans avancerade gliaceller kan vara en del av förklaringen till hur vår art har kunnat utveckla unika mentala förmågor, skriver forskarna i tidskriften Cell Stem Cell.