Jordlika planeter 1 200 ljusår bort

Den amerikanska planet­sökaren Keplers nya fynd ligger inom den beboeliga zonen.

Det nyupptäckta planetsystemet är jämförbart med vårt. Deras sol är mindre än vår, och planeterna är något större. Två av planeterna ryms inom den beboeliga zonen: Kepler-62e och Kepler-62f.
Bild: NASA

Två planeter som nyligen upptäcktes av satelliten Kepler kretsar kring sin sol på lagom avstånd för att kunna hysa liv.

Planeterna ingår i ett system med fem planeter kring en av stjärnorna i stjärnbilden Lyran, och har fått de föga inspirerande namnen Kepler-62e och Kepler-62f. Planeternas banor ligger inom stjärnans beboeliga zon, där temperaturen är lagom för att vatten ska hålla sig flytande. Därför kan det även finnas en sådan typ av liv som liknar det vi känner igen från jorden.

Stjärnan är bara en tredjedel så stor som solen. Planeterna är däremot lite större än jorden, 1,6 respektive 1,4 gånger större, vilket placerar dem bland de minsta funna hittills.

Det är för tidigt att säga om planeterna är fasta eller består av gas, men storleken tyder på att de har en fast kropp. Möjligen täcker vattenoceaner hela ytan. I så fall utspelar sig eventuellt liv under vattenytan, vilket gör det svårt att föreställa sig en civilisation lik vår, påpekade astronomen och en av upptäckarna, Lisa Kaltenegger vid Harvard-Smithsonian center for astrophysics i Boston.

Om de nyupptäckta planeterna har en atmosfär lik jordens skulle temperaturen vara behagliga 28 grader i snitt på Kepler-62f, och två grader högre på grannen längre bort från stjärnan, Kepler 62-e. Solen ter sig större sedd från ytan än vår sol hos oss, eftersom planeterna kretsar närmare sin stjärna. Men stjärnan lyser fem gånger svagare än solen, så en promenad därborta skulle kännas som under en molnig grå dag här, enligt forskarna på Nasa.

Satelliten Keplers främsta uppgift är att hitta planeter kring andra solar i vår galax, men instrumenten är inte ämnade för att söka efter livstecken på dessa planeter. I så fall blir det en uppgift för kommande rymdsonder.