Nyupptäckt dvärgplanet

Upptäckten av en dvärgplanet utanför Pluto kan ge ledtrådar om solsystemets gränser.

Den nyupptäckta dvärgplaneten (röd bana) och Sedna (gul) befinner sig just nu närmast solen. I den blåprickade regionen finns Pluto och flera mindre himlakroppar.
Bild: Scott S. Sheppard: Carnegie Institution for Science

För tio år sedan upptäckte amerikanska astronomer den mest avlägsna dvärgplaneten, Sedna. Den har nu fått sällskap av den nyfunna 2012 VP113, förkortat VP. Både Sedna, som är cirka 1 000 kilometer i diameter, och den hälften så stora VP kallas dvärgplaneter. Det innebär att de är tillräckligt massiva för att gravitationen ska forma dem till en sfär. Men Sedna och VP är bara toppen på ett isberg, tror upptäckarna nu. Det finns all anledning att tro på fler fynd i den avlägsna trakt i solsystemet som kallas Oorts moln.

Varifrån VP och Sedna kommer kan forskarna inte säga. En teori är att de har knuffats i väg av en större planet på väg utåt, bort från solen. Planeten kan redan ha vandrat ut ur solsystemet, eller så finns den kvar där i utkanterna och styr himlakropparna med sin gravitationskraft. Vissa mätningar på VP och Sedna pekar faktiskt på att de påverkas av en sådan planet X, som bör vara 30 gånger större än jorden. Om den existerar så befinner den sig ändå för långt bort för att observeras direkt från jorden. Men om flera dvärgplaneter upptäcks i dessa fjärran regioner, så kan astronomerna räkna ut om de alla befinner sig under påverkan av den mystiska planeten X.