Foto av stjärnhimlen med en bild av dubbelstjärnan

Den nyupptäckta största gula stjärnan hittills, HR 5171A, kan ses med blotta ögat på södra himlavalvet. Den har även en liten kompanjon som är så nära att paret nuddar varandra.

ESO

Nyupptäckt jättestjärna i Kentauren

Stjärnan HR 5171A är den största gula stjärnan i vår galax och upptäcktes nyligen i stjärnbilden Kentauren på södra himlavalvet. Den är två miljarder gånger större än vår sol och en miljon gånger ljusare. Med en skarp syn kan HR 5171A skådas från sydliga breddgrader helt utan hjälpinstrument, trots att stjärnan ligger 12 000 ljusår från oss. De franska astronomerna som upptäckte HR 5171A såg även att den har en liten kompanjon, så i själva verket är det ett dubbelstjärnsystem. Stjärnorna nuddar vid varandra och den stora stjärnan har svällt upp och svalnat under de senaste 40 åren. Det är första gången astronomer kan följa denna fas hos en gul jätte.