porträttfoto

Maryam Mirzakhani är den första kvinnan som belönas med Fieldsmedaljen, matematikens Nobelpris.

Bild:
Privat

Mattepris för första gången till en kvinna

Maryam Mirzakhani, professor vid Stanford university i Kalifornien, har belönats med Fieldsmedaljen.

2014-08-13

Fieldsmedaljen, som också kallas matematikens Nobelpris, är världens högst rankade pris som en matematiker kan få. Det delas ut vart fjärde år sedan 1936, till personer som är yngre än 40 år. Flera personer kan få priset samtidigt. Hittills har drygt 50 personer belönats – samtliga är män.

Men i år gick priset till en kvinna. Maryam Mirzakhani är 37 år, född i Teheran och har tidigt utmärkt sig som en matematisk begåvning. Hon var bland annat den första iraniern att få högsta poäng i den internationella matematiska olympiaden för ungdomar.

Maryam Mirzakhani belönas för sina ”överraskande och högst originella bidrag till geometri och dynamisk systemteori”. Även om det handlar om ren grundforskning så kan hennes resultat få tillämpningar inom kryptografi och talteori, och – utanför matematiken – inom teoretisk fysik, kosmologi och materiallära.