Klimatsmart motorsport

Publicerad

Bild: Johan Jarnestad

I september gick den första deltävlingen i Formel E, en ny racingklass för elbilar med toppfarter på över 200 km/h. Den internationella bilsportfederationen FIA vill ge bilracing en mindre miljöstörande framtoning. Samtidigt ska tävlingarna höja intresset för elbilar i allmänhet och driva på teknikutvecklingen, enligt FIA. Under premiärsäsongen kör alla förare identiskt lika bilar, Spark-Renault SRT 01E, som utvecklats i ett samarbete mellan flera företag. I framtiden ska tävlingsstallen konstruera sina egna bilar, på samma sätt som i dagens Formel 1.

Spark-Renault SRT 01E.


Bild: Johan Jarnestad

Här tävlar man 2014/15

  • 13 september: Beijing, Kina
  • 22 november: Putraya, Malaysia
  • 13 december: Punte del Este, Uruguay
  • 10 januari: Buenos Aires, Argentina
  • 14 februari: Plats ännu ej bestämd
  • 14 mars: Miami, USA
  • 4 april: Long Beach, USA
  • 9 maj: Monte Carlo, Monaco
  • 30 maj: Berlin, Tyskland
  • 27 juni: London, Storbritannien

Kommer man att sakna motorvrålet?

Kan vinandet från en högvarvad elmotor ge samma fartkänsla som vrålet från F1-bilarnas förbränningsmotorer? Ljudnivån är betydligt lägre, som mest 80 dB, ungefär dubbelt så hög som ljudet från en vanlig personbil.

Springande bilbyte
Ett lopp varar i en timme och förarna måste in i depå och byta bil två gånger, eftersom batterierna bara klarar en halvtimmes körning.
Vid bilbytet måste föraren springa 100 meter mellan bilarna, precis som man gjorde i starten av det klassiska Le Mans-loppet fram till 1969.
Bilarna tar ca 30 minuter att ladda upp, varje team förfogar över fyra bilar.
Toppfarten på 225 km/h kommer att vara fullt tillräcklig på de trånga stadsbanor som är planerade för Formel E-tävlingarna.


Bild: Johan Jarnestad

Publikfavorit får extra fart
Under tävlingarna begränsas motoreffekten till 150 kW. Men med en knapptryckning får bilarna push-to-pass, ett extra effekttillskott på 30 kW under fem sekunder som kan utnyttjas vid omkörningar. Vilka förare som får utnyttja push-to-pass bestäms av publiken genom omröstning på Twitter före loppen.


Bild: Johan Jarnestad

Noll gram koldioxid på tävlingsbanan
Med Formel E-bilen slipper man CO2-utsläppen lokalt, men hur mycket koldioxid som släppts ut vid produktionen av den el som bilarna använder är svårt att beräkna och varierar starkt från land till land. För Norden anger branschorganisationen Svensk Energi ett genomsnittsvärde på 100 gram utsläppt koldioxid per kilowattimme.


Bild: Johan Jarnestad
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor