Varför ger de bort skräp?

Jag har alltid förvånats över att gratisprylar i reklamsyfte väldigt ofta är av usel kvalitet. Det vill väl inget företag förknippas med? Är de dumsnåla när de skänker bort saker som omedelbart går sönder, eller finns det en genomtänkt strategi bakom, som jag inte förstår?

/Johanna

Publicerad

Användandet av gratisprylar i marknadsföringen kan ha olika syften. Men sanningen är den att det ofta sker utan någon särskilt genomtänkt strategi.

Generellt finns det många fördelar med att ge bort något. En gåva uppfattas ofta som exklusiv och omtänksam. Dessutom kan gåvor leda till reciprocitet, det vill säga att mottagarna vill ge något tillbaka. I fallet med gratisprylar och företag handlar det oftast om att främja framtida köpbeteenden.

Forskning visar också att människor tenderar att överreagera på erbjudanden som presenteras som gratis – vare sig det rör sig om tillval eller separata produkter. Så länge den pryl som erbjuds är gratis har den liten påverkan på utvärderingen av originalerbjudandet.

När det gäller den potentiellt negativa effekt som du är nyfiken på gör alltså själva ”gratis”-komponenten att risken för en negativ effekt på företaget är liten. Däremot har den så kallade passformen mellan gåvan och företaget visat sig vara viktig. Passform kan till exempel handla om att gåvan delar associationer med varumärket. Ta till exempel Coop, som jobbar mycket med sin ekologiska profil. Om Coop ska ge bort en gratisvara till sina kunder bör denna vara ekologisk (hög passform) snarare än icke-ekologisk (låg passform). Gåvor med dålig passform tillför inget mervärde till företaget och kan, till och med, ge negativa effekter.

/Sara Rosengren, docent vid Center for Retailing, Handelshögskolan i Stockholm

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor