Därför ska barn gräva ner tepåsar

3 frågor om tepåseförsöketNedgrävda tepåsar är ett bra och billigt sätt att undersöka hur fort växtmaterial bryts ner. Metoden har utvecklats av nederländska forskare och används nu globalt.

Före sommarlovet kommer 200 skolklasser över hela landet att gräva ner tepåsar i jorden. Det är en del i ett globalt forskningsprojekt. Fredrik Brounéus, projektledare vid Vetenskap & Allmänhet, samordnar det svenska massexperimentet, som går under namnet Tepåseförsöket.

1 | Varför ska barnen gräva ner tepåsar?

– När växtmaterial bryts ned av mikroorganismer i jorden bildas gasen koldioxid, som spelar en viktig roll i det globala uppvärmningsdramat. För att förutsäga framtidens klimatförändringar behöver forskarna mer kunskap om hur fort nedbrytningen går i olika miljöer. Målet är att göra en världskarta över nedbrytningsförmågan i olika typer av jord.

2 | Hur ska projektet genomföras?

– Eleverna gräver ner tepåsar i marken i slutet av maj och plockar upp dem igen i början av september. Tepåsarna kommer att vägas före och efter vistelsen i jorden för att se hur mycket av teet som brutits ner. Informationen skickas sedan till forskarna, som analyserar och sammanställer resultaten, med målet att publicera dem i en vetenskaplig artikel.

3 | Varför ber ni just barn om hjälp?

– Eleverna ska få en bild av vad forskning innebär och en möjlighet att själva vara med och forska! Det här experimentet är en del av vetenskapsfesten Forskarfredag. Det är sjunde året i rad vi anordnar massexperiment som involverar skolklasser.