Stora marklevande dinosaurier drabbades hårt när meteoriterna träffade jorden.

Bild:
iStock

Katastrofen var mildare i havets djup

Hur stor del av livet på jorden klarade sig efter meteoritnedslaget för 65 miljoner år sedan, och vilken typ av djur var det som överlevde?

/Gösta By, Linköping

2015-03-02

Vid meteoritnedslaget för 66 miljoner år sedan (enligt de senaste beräkningarna) dog omkring 75 procent av alla arter på jorden ut. Utdöendet var lika omfattande över hela jordklotet. Alla grupper av organismer påverkades, men somliga mer än andra. Utdöendemönstret är komplicerat. De mest kända offren för utdöendet var naturligtvis marklevande dinosaurier, medan flygande dinosaurier (det vill säga fåglar) överlevde. Små djur klarade sig bättre än stora. Näringskedjor beroende av gröna (fotosyntetiserande) växter var hårt drabbade, medan näringskedjor i bland annat flodsystem klarade sig bättre. I haven klarade sig fiskar bättre än kräldjur, då de senare exponerades för stora temperaturförändringar nära ytan eftersom de andas luft, medan fiskarna kunde hålla sig på djupare vatten, där förändringen var mindre.

/Lars Werdelin, professor i paleozoologi vid Naturhistoriska riksmuseet