Tryck på knappen Då bildas ett vacuum, så att blodprovet blandas med reagenserna. Eftersom det inte krävs någon elektrisk pump är metoden energisnål.

NIBSC / Spl

Mobilen kan avslöja hiv på 15 minuter

2015-03-02

Nu finns ett mobiltillbehör som klarar av att göra hiv-tester – och leverera svar inom 15 minuter. Tillsatsen fungerar som ett laboratorium i mikroskala och tekniken bygger på antikroppar som känner igen sjukdomsproteiner, så kallad ELISA (enzyme-linked immunosorbent assay). Det enda som behövs är en droppe blod. Reagenserna finns färdiga i plastkassetter, som slängs efter användning.

Tillsatsen drivs av mobilens eget batteri, vilket gör metoden lätt och billig att använda. Dataöverföringen sker via hörlursuttaget till en app i telefonen. Mobiltillsatsen har utvecklats vid Columbia university i USA och har använts på fältsjukhus i Rwanda.